بچه آدم

همه از دست غیر ناله کنند / سعدی از دست خویشتن فریاد

بچه آدم

همه از دست غیر ناله کنند / سعدی از دست خویشتن فریاد

* این صفحه بعد از دیدن فیلم جدید، به روز رسانی می شود.

* فیلمی که تازه دیده شده در بالای بقیه فیلم ها اضافه می شود.

* این نظرات بر اساس سلیقه شخصیِ یک بیننده معمولی است.


25- "در جستجوی فریده" تولید 2018- ایران

در سینما چارسو این مستند رو دیدم. فیلم برداری، سوژه ها، موسیقی، داستان و هر چی فکرش رو بکنید خوب بود. بزرگترین نقطه قوت این مستند این بود که ایران رو اون جور که هست نشون داد. بدون هیچ فیلتری. داستان مستند هم از قبل سفارشی نبود و اتفاقات واقعی پیش میومدن و ثبت می شدن تا در نهایت ما رو با یک روایت تر و تمیز روبرو کنه. هر چند سه خانواده ای که نشون داده شد نمی تونن نماینده ای از کل ایران باشند اما نماینده ای از بخشی از جغرافیا و فرهنگ ما هستند. چقدر خوب شروع شد و چقدر خوب تموم شد. گریه و خنده های آمیخته در هم حس عجیبی داشت. حس فریده با کمال هنر کارگردان به من منتقل شد و پیام زیبای مستند به دلم نشست. (1398/06/22)

 

24- "سرخ‌پوست" تولید 2019- ایران

در سینما باغ کتاب این فیلم رو دیدم. داستان کوتاه و سر راسی داشت. دیالوگ های اون کم بود. ایده کلی داستان (فرار زندانی و بعد...) تکراری بود اما داستان با کششی داره و جزییاتش رو خوب در آوردن. فیلم برداری هم عالی بود. بازی نوید نوید محمد زاده و میمیک صورتش فوق العاده بود. این بشر واقعا بازیگر درجه یکی هست. در تعجبم چطور دستمزد آقای مدیری که تن صدا، حالت چهره و حتی تکه کلام هاش توی همه فیلم ها ثابت هست بیشتر یا اندازه آقای محمد زاده هست. اون جا که توی پستو دفتر کارش میرقصه، اونجایی که ابروش رو مرتبط می کنه، اونجاهایی که با دختره حرف میزنه، وقتی با زیر دستاش یا مافوق هاش حرف میزنه، همه واقعی اند. پر از حس. فقط به چهرش دقت کنید! دمش گرم. (1398/06/22)

 

23- سریال "Breaking Bad" تولید 2008-2013- آمریکا

کلاس سطح اعلای بازیگری و داستان نویسی. تک تک بازیگرها کولاک در کولاک بازی کردند. پولی که گرفتند نوش جونشون. الگوی بی بدیل برای یک سریال موفق شدن. هنوز نصف فصل آخر مونده! بعدا کاملش رو می نویسم! (1398/06/30)

 

22- "The Secret Life of Pets 1&2" تولید 2016 و 2019- آمریکا

قسمت 1 اون رو دیدم و 2 رو دانلود کردم و توی برنامم هست! 1 بدک نبود اما عالی هم نبود. تکه های ریز طنز داره.(1398/06/00)

 

21- "Big Hero 6" تولید 2014- آمریکا

فانتزی و خیلی بامزه! قهرمان گوگولی و دوست داشتنی اون آدم رو حسابی به خنده میندازه. موضوع کلی اون مثل همه فیلم های قهرمان محور هست اما آخرش سورپرایز داره. ایده ربات ها هم واقعی هست و گروه های علمی اون رو تولید کردن و دارن روش کار می کنن. (1398/05/00)

 

20- "Ralph Breaks the Internet" تولید 2018- آمریکا

چرا اکثر انیمیشن ها قسمت اولشون جذاب تره؟ Wreck-It Ralph بهتر بود اما این فیلم هم خوب بود. ادامه ایده قسمت اول اما این بار در اینترنت. فضای اینترنت رو خیلی بامزه به تصویر کشیده بود، خصوصا قسمت های تاریک اون رو. از صدا و ادا اطوارهای دختر بچه هه خوشم میاد. (1398/05/00)

 

19- سریال "Stranger Things" تولید 2016-2019- آمریکا

فصل 1 جدید و جذاب و سرگرم کننده، فصل 2 ادامه فصل 1 و اِی بدک نبود (!) و فصل 3 حوصله سر بر. (1398/05/00)

 

18- "The Wolf of Wall Street" تولید 2013- آمریکا

وال استریت رو به خوبی به تصویر کشیده. تهی از هرگونه ارزش انسانی و پایبندی اخلاقی. رویکرد فیلم  و جمع بندی آخرش رو دوست نداشتم اما حالا درک بهتری نسبت به وال استریت نشین ها و سکان داران بازار سرمایه دارم. (1398/05/00)

 

17- "متری شش و نیم" تولید 2018- ایران

سینمای ایران بالغ شده! فیلم قابل تحسینی بود. پر از حرف. حدود نیم ساعت اول فیلم می خواست ذهن ما رو با گوشه ای از جامعه درگیر کنه که اصلا دیدی ازش نداریم. پلان هایی پر درد و تاثیر گذار. به نظرم با توجه به طولانی بودن فیلم (حدود 2 ساعت و ربع) می شد این قسمت رو خلاصه تر کرد که البته شاید وقتی بره روی پرده خیلی قسمت هاش حذف بشه (بعضی جاهای فیلم که قطعا حذف میشه!). داستان یه خورده کند پیش می رفت (نه خیلی زیاد). بازی بازیگرا معرکه بود خصوصا پیمان معادی و نوید محمدزاده. آخر فیلم وقتی نوید محمدزاده داشت با خانوادش خداحافظی می کرد (خصوصا وقتی خواهرزادش داشت حرکات ژیمناستیک می زد) بهترین زمان پایان فیلم بود. بعدش صحنه های فیلم یه ذره خشن بود و به نظرم اصلا لزومی نداشت آورده بشه. اینکه پیمان معادی از بالای دیوار زندان داشت صحنه رو می دید هم مسخره میومد. با همه این اوصاف متری شش و نیم فیلم اجتماعی هست که ارزش داره آدم بره سینما و از دیدنش لذت ببره. (1397/11/16)

 

16- "88 Minutes" تولید 2007- آمریکا

ماجرای دکتر روانشناس جنایی هست که روی پروژه های قتل های زنجیره ای کار میکنه. تلوزیون این فیلم رو پخش کرده اما نمی دونم اونایی که این فیلم رو از تلوزیون دیدن چیزی از فیلم سر در آوردن یا نه چون بیشتر از نصف فیلم حذف شده بود! در کل برای سرگرمی بدک نبود. (1397/11/12)

 

15- "The Great Dictator" تولید 1940-  آمریکا

تکه های طنز این فیلم رو بارها و بارها از زمان بچه گیمون توی تلوزیون دیدیم و کلی باهاش خندیدیم. بعد از مدت ها بالاخره نسخه کامل این فیلم بزرگ رو دیدم. همچنان چاپلین می تونه با ادا و اطواراش ما رو حسابی بخندونه. یک طنز واقعی. نکته جالبش این بود که نمی دونستم صفر تا صد این فیلم در دفاع و حمایت از یهودیا در طول جنگ جهانیه! و این که چه بلاهایی هیتلر سر اونا آورده. توی این فیلم خود چاپلین هم یهودیه! مونولوگ آخر فیلم که هیتلر قلابی (چاپلین) اجرا می کنه، مو به تن آدم سیخ میکنه. الکی نیست که می گن برترین مونولوگ تاریخ سینما هست. اگر خود فیلم رو نخواستید ببینید، حتما مونولوگ چاپلین توی این فیلم رو دانلود کنید و ببینید.(1397/11/11)

 

14- "Finding Dory" تولید 2016- آمریکا

داستانش عین داستان finding nemo هست. دوز طنزش نسبت به قسمت یکش پایین تر اومده و از طرفی جملات انگیزشی بالابرنده اعتماد به نفس و پیام های اخلاقی و محیط زیستی اون بالاتر رفته. در جست و جوی نمو بهتر بود!  (1397/11/10)

 

13- "Don't Breathe" تولید 2016- آمریکا

خیلی با فیلم ترسناک حال نمی کنم و یه جورایی بی معنی هست برام. این فیلم هم از اون دسته فیلم هاست. (1397/11/5)

 

12- "The House with a Clock in Its Walls" تولید 2018- آمریکا

فانتزی. تو مایه ی هری پاتر. بامزه بود. (1397/11/4)

 

11- "Margin Call" تولید 2011- آمریکا

ماجرای شروع یکی از سقوط های بورس هست. ماهیت نظام سرمایه داری و تفکر بازیگرهای وال استریت رو به چالش میکشه اما به نظر من به برخی از اقتصادهای دیگه هم قابل تعمیم هست. این قسمت فیلم که احساسات و تفکرات و استدلال های صاحبان قدرت وقتی تصمیم می گیرند کاری رو انجام بدن که در نتیجه اون مردم نابود می شن (برای منافع شخصی خودشون) جالب بود. (1397/10/28)

 

10- "The Departed" تولید 2006- آمریکا

یک فیلم هالیوودی اصیل! ژانر جنایی. آخرش رو عمرا بشه حدس زد. از بازی جک نیکلسون خوشم اومد.  (1397/10/28)

 

9- "The Spiderwick Chronicles" تولید 2008- آمریکا

قبلا این فیلم رو از تلوزیون دیده بودم اما یادم رفته بود. یه مقدارش رو که دیدم یادم اومد! برای نوجوان ها 13 تا 18 سال می تونه فیلم سینمایی تخیلی جذابی باشه.  (1397/10/20)

 

8- "Fury " تولید 2014- آمریکا

امان از جنگ. صحنه ها و تاثیر جنگ به زندگی مردم رو خیلی خوب به تصویر کشیده. بعضی جاهاش اشک آدم رو درمیاره اما بهت میگه جنگه! نکشی، کشته میشی. دو تا سکانس از فیلم خیلی روم تاثیر گذاشت. یکی وقتی خانه اِما رو با بمب میزنن و سرباز نورمن میره بالای سر اِما و دیگری هم اواخر فیلم وقتی همه توی تانک هستن و بوید داره انجیل میخونه و دیالوگ هایی رد و بدل میشه. هر چند می خواد آمریکا رو صلح دوست جلوه بده و بگه ما بودیم که هیتلر رو نابود کردیم اما باید این فیلم رو دید. جنگ زندگی ها رو نابود می کنه. همه چیز رو تباه میکنه. (1397/10/19)

 

7- "The Nightmare Before Christmas" تولید 1993- آمریکا

بعضی از کارای جدید ذائقه ما رو سخت پسند تر کردن به خاطر همین خیلی انیمیشن خارق العاده ای به نظرم نرسید هرچند برای سال تولیدش کار خوب و باکیفیتی هست. طنز زیادی نداشت. برای بچه ها خوب نیست چون شخصیت هاش ترسناکن اما برای خودشون چون هالووین رو دارن شاید خوب باشه! توی یه جمله می خواست به این برسه که هر کسی را بهر کاری ساختند. همین.  (1397/10/14)

 

6- "Inception" تولید 2010 - آمریکا-انگلستان

این فیلم رو برای بار اول حدود 6-7 سال پیش دیدم. بار اول نتونستم همه زیر نویس هاش رو بخونم (بعضی جاها تند حرف میزنن) و نمی تونستم قطع کنم چون با دوستان داشتم می دیدم! یادمه اون موقع تا یه هفته تحت تاثیر فیلم بودم و شبا هم خوابش رو می دیدم. حالا که دوباره دیدمش باز هم برام جذاب بود. واقعا دم نویسنده ی این فیلم گرم. چقدر ذهنش خلاق بوده. و همچنین نولان هم توی ساختش کولاک کرده. بهترین فیلمی هست که توی زندگیم دیدم. (1397/10/13)

 

5- "Bad Times at the El Royale" تولید 2018 - آمریکا

دو شب پشت سر هم دیدمش. اول فیلم احساس کردم از اون فیلم های حوصله سر بر هست اما چند تا اتفاق یهویی خواب از سرم پروند! قسمت دومش رو خوشم نیومد. به نظرم کارگردان همش می خواست سورپرایز کنه به خاطر همین دستش رو می شد خوند. خیلی بد تموم شد. تقریبا هیچ حرفی برای گفتن نداشت و به نظرم تنها هدف ساختن این فیلم سرگرمی بوده که این رو هم از پسش بر نیومده!(1397/10/7)

 

4- "Johnny English Strikes Again" تولید 2018 - انگلستان

خیلی وقت بود پای یه فیلم این قدر نخندیده بودم. سرگرمی خوبی بود. (1397/09/29)

 

3- "Tag" تولید 2018 -  آمریکا

خوشم نیومد! چند تا صحنه خنده دار داشت اما در کل طنز خوبی نبود. محور داستان هم جمله اول فیلم بود که بازم خوشم نیومد! "ما چون پیر می شیم دست از بازی کردن نمی کشیم! ما پیر می شیم چون دست از بازی کردن می کشیم!" چقدر سطحی! یه دیالوگ بامزه داشت که به پزشک توی بیمارستان میگه: "میشه یه بار دیگه سوگند پزشکی رو برام بخونی؟" و دکتره می گه: "این چیزی نیست که یه پزشک یادش بمونه!" (1397/06/10)

 

2- "The Imitation Game" تولید 2014 - آمریکا

موضوع محوری داستان رمزگشایی دستگاه "انیگما" که نازی ها برای تبادل پیام استفاده می کردند هست. در خلال جنگ جهانی دوم توسط دانشمند انگلیسی به نام Turing ماشینی اختراع شد که فکر می کرد (در حد خودش!) و می توانست انیگمای رمزآلود را دی کد کند. این کامپیوتر ایده اولیه کامپیوتر های ماست. بخشی از این فیلم از دید کسانی است که پشت جبهه ها، تصمیم می گرفتند چه کسانی باید فدا شوند و چه کسانی نه، تا در کل پیروز شوند! این قسمت عقلانی هر جنگی بسیار تلخ هست (هرچند ذات جنگ، جهل است). اشاره ای هم به نگرش فرهنگ آن زمان به حضور خانم ها در عرصه های اجتماعی شد که به نظرم ما تازه داریم به این جا می رسیم (چقدر Clarke دختر فهمیده ای بود). بحث کسانی که ژنتیکی به همجنس تمایل دارند (نه همجنس بازها) مطرح شد که البته امروزه غربی ها به سبک خودشان این قضیه را حل کرده اند اما برای جامعه، مذهب و فرهنگ ما هنوز این قضیه مطرح نشده است چه برسد به اینکه بخواهند راه حل پیدا کنند! (1397/06/03)

 

1- "into the white" تولید 2012 - نروژ و سوئد

ضد جنگ و انسان دوستانه. فاقد صحنه های جنگی و بسیار تاثیر گذار. تا کجای تاریخ باید انسان ها همدیگر را بکشند برای یه مشت اعتقادات پوچ؟ باید کتاب همه هیتلرها سوزانده شود... (1397/05/27)